Zobraziť štandardnú verziu stránky
detail clanku Klient Peter Novota: Som  zvedavý, kam ma táto cesta dovedie

Naši motivátori poskytujú služby klientom už viac ako rok. Za to obdobie spolupracovali, alebo stále spolupracujú, s niekoľkými stovkami ľudí a pomáhať budú stovkám ďalších. Sami najlepšie vedia, aké to je, prejsť obdobím vyrovnávania sa s hendikepom po úrazoch, nehodách alebo v dôsledku ochorenia. Dnes aj vďaka vlastným skúsenostiam motivujú ďalších, ktorí práve teraz cítia bolesť, obávajú sa straty zamestnania a budúcnosti.

Ako však vyzerá pohľad z druhej strany? Kde sa klienti o projekte SME SI ROVNÍ dozvedajú prvé informácie, čo všetko im kontakt s motivátorom prináša a v čom im vie byť motivátor nápomocný?

Hľadanie dosiahnuteľného cieľa

Peter Novota sa na invalidnom vozíku pohybuje od roku 2009. Problém s chôdzou mal už pred operáciou, ktorú vtedy absolvoval. Jeho celkový stav sa po zákroku síce výrazne zlepšil, ale zhoršila sa stabilita a používať vozík bolo pre neho bezpečnejšie. Ani vtedy nemal v úmysle len zostať doma a ľutovať sa. Práve naopak. Navštevoval Spojenú školu na Mokrohájskej ulici v Bratislave, kde spoznal aj trénera boccie Martina Gabka (dnes trénera slovenskej bocciistickej reprezentácie, pozn. red.) a začal sa tomuto športu celkom zodpovedne venovať. „O necelý rok som hrával na turnajoch po celom Slovensku a venujem sa boccii dodnes,“ hovorí. „Pauzu som mal, len keď som končil magisterské štúdium a neskôr to skomplikovala pandémia koronavírusu. Nemohol som pravidelne trénovať. Už sa to však lepší, čo sa veľmi teším. Boccia mi chýbala.“

Medzi Peťových dlhoročných priateľov patrí Marek Machata, dnes jeden z takmer päťdesiatich kvalifikovaných motivátorov národného projektu SME SI ROVNÍ. Spolu pomáhali rozbiehať činnosť občianskeho združenia IMOBILIO, aj Peter je  jedným z dobrovoľníkov, ktorí sa zúčastňujú jeho aktivít a projektov. „Už tam som Mareka sledoval a učil sa z jeho skúseností. Keď som sa stal jeho klientom v projekte SME SI ROVNÍ, naša spolupráca sa ešte zintenzívnila a hlavne sme si stanovili konkrétny cieľ.“

Práve na princípe zmapovania skutočných potrieb klienta a následného vytýčenia toho najdôležitejšieho, čo by zlepšilo kvalitu jeho života, je postavená peer-to-peer spolupráca medzi motivátorom a klientom. Pomenujú dosiahnuteľný cieľ, stanovia si termín jeho naplnenia a nástroje, akými sa k nemu snažia dostať. „V mojom prípade ide o hľadanie vhodného zamestnania,“ pokračuje Peter Novota.

Keď sa život začne naozaj zlepšovať

Peťo má vyštudovanú psychológiu, no s hľadaním uplatnenia na trhu práce to nemá jednoduché. Chce sa venovať predovšetkým ľuďom, ktorí majú rovnako ako on zdravotný hendikep a z veľkej miery ich znevýhodňuje pri získavaní zamestnania. „Na projekte SME SI ROVNÍ preto využívam aj možnosť zúčastňovať sa na vzdelávacích aktivitách pre klientov. Rád sa učím nové veci, a keďže sa chcem psychológii venovať profesionálne, všetko sa mi hodí. Momentálne zbieram skúsenosti ako dobrovoľník práve v OZ IMOBILIO a tiež po boku môjho motivátora Mareka Machatu. Nakopol ma a ukázal mi smer. Minimálne raz za týždeň sa stretávame osobne a takmer denne si píšeme.“

Hoci sa spolu najskôr venovali primárne hľadaniu práce pre Petra, dnes je ich spolupráca omnoho kreatívnejšia – Marek pomáha Peťovi samostatne cestovať na miesta, kam sa doteraz neodvážil, zadovážiť si nový vozík, či podporuje ho v písaní, ktoré sa (možno raz) stane pre Petra obživou.

Vďaka mentorstvu motivátora sa Peťovi život začal naozaj zlepšovať. Nielenže sa približujú k cieľu, ktorý si vytýčili, no spoznávaním sa s novými ľuďmi a zapájaním sa do aktivít projektu SME SI ROVNÍ prichádzajú do jeho života mnohé nové možnosti. „Sám som zvedavý, kam až ma táto cesta dovedie,“ usmieva sa. A má na to dôvod.

Recenzent vozíčkov na vozíčku

Aj vďaka obrovskému profesionálnemu záberu Mareka Machatu a rešpektu, ktorému sa teší v oblasti pomoci zdravotne znevýhodneným občanom, získal Peter šancu, aká mu dokonale vyhovuje. Stal sa recenzentom nových vozíkov spoločnosti LETMO.

„Funguje to výborne. Nový model vozíka mi zapožičajú zhruba na týždeň, počas ktorého preverím všetky jeho parametre. Idem na ňom nielen všade tam, kam sa bežne potrebujem dostať, ale ak ide o elektrický vozík, zisťujem, aký má reálny dojazd, skúšam priechodnosť rôznych typov prekážok ako sú obrubníky, mačacie hlavy na ceste, diery v chodníku či rôzne kamienkové cestičky. Svoje poznatky spracujem do podoby článku a moje recenzie môžu záujemcovia nájsť na webe vozickar.info.“

K Peťovým dlhoročným osobným skúsenostiam so životom na vozíku tak pribudli informácie získané testovaním nových modelov a celkom prirodzene sa z neho stáva kvalifikovaný poradca pri výbere správneho vozíka. „Vďaka tejto práci som sa zorientoval v ponuke a viem záujemcovi vysvetliť, ktorý vozík je na čo dobrý a ktorý konkrétny by som mu odporučil. Určite by sme spolu niečo vybrali. Mimoriadne ma potešilo, keď ma pochválil servisný technik z jednej firmy, ktorá takisto predáva invalidné vozíky. Vraj by mu ani nenapadlo vravieť potenciálnemu záujemcovi informácie, ktoré som použil v mojich recenziách. A pritom sú pre vozičkára zásadné.“

Motivátor spolupracuje s jedným klientom približne 6 až 12 mesiacov, dĺžka spolupráce sa však mení predovšetkým podľa splnenia cieľa – alebo jednoducho podľa potrieb klienta. Dovtedy by sa mali výrazne priblížiť k vytýčenému cieľu alebo ho dosiahnuť. Aj potom však zostávajú dobrými priateľmi, ktorí sú spolu v kontakte. V Peťovom prípade však Marek naznačuje aj ďalšiu možnosť. „Bol by som veľmi rád, keby sa Peťo mohol stať v budúcnosti motivátorom. Má na to všetky predpoklady: vzdelanie, skúsenosti a chuť pomáhať iným.“

Newsletter Zostaňme v kontakte

Upload bol úspešne dokončený.